Tuesday 6 December 2016

Servis Aircond BMW 5 Series Fasa 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembuka bicara.

Hari ini, kerja menyelenggara sistem penghawa dingin (aircond) BMW 5 Series. Suspek aircond tak sejuk bermula dengan anggapan gas bocor. Ya, memang ada bocor. Tapi nak troubleshoot cari satu-satu komponen besar tak jumpa jugak. Yang check kebocoran ini adalah Cikgu Zul nama gelaran otai. Pergi mana-mana pun ,bila sebut cikgu Zul orang kenal la kot.

Benda pertama yang diperiksa ada sistem elektronik. Periksa fius ok, wiring ok. Semua dalam keadaan baik. Dan akhirnya bila dapat manifold gauge dan masukkan coupler ke hos aircond. Pressure is zero. Tidak ada tekanan langsung dalam sistem aircond kereta tu. Maka bermulalah penyiasatan dari komponen besar iaitu, condenser, cooling coil, filter drier dan lain-lain lagi lah. Dan compressor ditukar baru , jadi tidak ada masalah. Masalah sekarang ni tak jumpa lagi apa masalah aircond kereta ni. Hahaha.

Ok. Seterusnya bila check pressure kosong dan tukar pressure switch pun baru. Maka kami teruskan servis untuk memasukkan gas aircond. Ikut langkah-langkah berikut. Tapi kena tahu dulu alat apa nak guna untuk servis.
Alatan Servis:
  1. Vacuum pump
  2. Manifold gauge
  3. Coupler
  4. Aircond gas R 134a
Nampak tak banyakkan. Ikut step berikut:
  1. Vacuum gas dan udara yang ada dalam sistem aircond melalui low pressure hos (paling elok 30 minit - nak cepat punya pasal 10 minit dahla sampai pressure betul-betul drop -30 psi)
  2. Kemudian masukkan gas aircond sedikit dahulu lebih kurang 30 - 50 psi dan tutup gas aircond yang masuk.
  3. Start engine dan pastikan on suis aircond
  4. Masa ni compressor akan beroperasi, dan jarum pada low pressure gauge akan menurun sehingga 20-30 psi (tekanan yang elok). Kalau tak sampai tahap ni lagi maka boleh lah stop dan isikan minyak compressor sedikit (10-20 ml)
  5. Dan jarum pada high pressure gauge akan meningkat antara 150-250 psi (cantik)
  6. Letakkan termometer dalam kabin kereta dan letakkan fungsi aircond pada tahap maksimum (paling sejuk dan kipas paling laju)
  7. Periksa suhu paling sejuk berapa. (Kalau kereta Hyundai i10 saya 6 Celcius - payah betul takdak simbol)
  8. Then tutup gas aircond

Kemudian bila sudah selesai. Start kereta dan nikmatilah kesejukan kereta anda. Tapi ada sambungan nya. Sistem aircond BMW ni tak beroperasi secara normal. Ni pun sebab kami direct current ke compressor nak bagi berfungsi. Kes masih dalam siasatan kenapa compressor tak berfungsi secara normal. Tunggu sambungan versi kedua. Jika ada pandangan dan pendapat otai-otai yang lain. Minta komen diruangan komen. Saya pun budak masih belajar. Nanti gambar saya upload untuk tatapan umum. Terima kasih semua.

No comments:

Post a Comment